torsdag 18 februari 2010

och nu blir det landstingspolitik

Jag tillhör dem som behöver bakgrundsskval för att kunna arbeta. Musik, prat, sång vad som helst är bättre än tystnad. Nu har jag äntligen hittat en radiostation som spelar rock från 80-talet så arbetsmoralen och tempot är högt. Accept, Iron Maiden, Gary Moore, livet leker och nostalgin flödar (stort tack till min korridorsgranne Catharina som än så länge uppvisat en föredömlig tolerans med mina musikval). Nu blev jag på olika sätt uppmärksammad på att det var landstingsfullmäktige med en temadebatt om äldrefrågor. En viktig och aktuell fråga såväl för kommun som landstingspolitiker. Jag har ju också en yrkesmässig bakgrund inom landstinget och brukade följa landstingspolitiken intensivt. Nåväl jag stängde av min rockstation loggade upp på websändningarna www.lio.se.

Först vill jag säga att jag inte på något sätt såg hela debatten men det jag såg gjorde mig fundersam. Jag är den förste att medge att jag inte är någon objektiv granskare av debatten men insatsen från den borgerliga majoriteten var minst sagt tafatt. Kunskapen om den egna politiken och de egna förslagen var häpnadsväckande låg. När de förskrivna mycket övergripande anförandena var färdigupplästa var svaren få. Jag inser att kritiken kan framstå som väldigt hård men kära bloggläsare skaffa er gärna en egen uppfattning på webbsändningarna.

Landstinget ansvarar för en budget på ca 10 miljarder och en verksamhet som bokstavligt är av livsavgörande betydelse för Östgötarna. Men när jag stänger av efter en timme känner jag mig frustrerad och konfunderad. Vem styr och driver denna organisation! Jag loggar in på min radiostation och hör att de spelar ELO:s gamla låt Confusion. Ingen favorit men känns passande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar